Coaching
Coaching is een middel om het beste uit iedereen naar boven te halen
Even voorstellen
Sinds 2019 is het verplicht dat iedere kinderopvang over een Pedagogisch Coach beschikt. Ik heb ervoor gekozen om zelf het diploma HBO Pedagogisch Coach te behalen. Mijn naam is Marian van Dijken en ik ben sinds 1 april 2006 werkzaam in de kinderopvang. Sinds 2019 ben ik werkzaam als Pedagogisch Beleidsmedewerker en Coach bij verschillende kinderopvang organisaties. Mijn visie als coach is om samen met de kinderopvang organisatie te werken om de kwaliteit van de opvang te verbeteren. Coaching is een middel om het beste uit iedereen naar boven te halen. Het is tweerichtingsverkeer, er moet van beide kanten input komen om tot een optimaal resultaat te komen. Als coach ben je vooral het hulpmiddel dat de vragen stelt zodat de gecoachte zelf kan ontdekken hoe zij zichzelf kan ontwikkelen, waar de belemmeringen liggen of waar juist het talent en de passie zit. Dat was én is soms zeker wel wennen voor mij. Zeker wanneer ik binnen mijn eigen team coaching geef, kan ik soms in mijn eigen valkuil van adviseren vallen.

Wij werken met een klein team van vijf vaste personeelsleden bij de kinderopvang en één vast personeelslid bij de BSO Iedereen die op de kinderopvang/BSO werkt, is gescreend en staat vermeldt in het Personenregister Kinderopvang.
Wettelijke kaders
In de nieuwe Wet Kinderopvang staat dat iedere beroepskracht jaarlijks coaching moet ontvangen. Daarnaast is er een Pedagogisch beleidsmedewerker verplicht. Wij hebben ervoor gekozen om beide functies te combineren.
Verplichte uren voor coaching en beleidsmedewerker 2025 voor kinderopvang het Vlindertje
Locatie BSO Meint Veningastraat: | 50 | uur per jaar |
Locatie KDV Meint Veningastraat: | 50 | uur per jaar |
locatie KDV Hoofdstraat | 50 | uur per jaar |
Personeel | 48 | uur per jaar |
Totaal : | 198 | uur per jaar |
Pedagogisch coaches zijn belangrijk voor het versterken van onze pedagogische kwaliteit. Onze pedagogisch coach helpt pedagogisch medewerkers bij vragen over het omgaan met kinderen in verschillende situaties. Op locatie, in de praktijk. Van het bezoeken van medewerkers op locatie tot het coachen met videobeelden en van het geven van teambijeenkomsten tot het beantwoorden van vragen. Iedere pedagogisch medewerker krijgt coaching.
Elke locatie een pedagogisch coach
De pedagogisch coach zorgt ervoor dat alle pedagogisch medewerkers van een locatie elk jaar een vorm van coaching krijgen en zij hierdoor hun pedagogisch handelen versterken. Ook beroepskrachten in opleiding, flex-medewerkers en uitzendkrachten krijgen coaching. Dat kan individueel zijn of in teamverband. De pedagogisch coaches geven coaching op de groep, met beelden, door middel van een teambijeenkomst óf een combinatie hiervan. In een aantal specifieke gevallen wordt de coaching door een pedagogisch specialist of een externe coach gedaan.
Pedagogische vragen
Pedagogisch medewerkers kunnen altijd terecht bij hun pedagogisch coach met een pedagogische vraag. Bijvoorbeeld over inrichting, groepsdynamiek en omgaan met conflicten. De collega’s op de groep hebben de kennis, ervaring en weten goed wat ze moeten doen. Een pedagogisch coach kijkt naar wat er op de groep gebeurt en stelt vragen zodat zij over bepaalde situaties na kunnen denken. Waar zijn ze mee bezig? Hoe kijken en luisteren ze naar de kinderen? En hoe is de sfeer op de groep? Algemene tips zijn er vaak niet. Want hoe je een huilende baby kalmeert, een kind dat overstuur is rustig krijgt of voor minder onrust zorgt op een buitenschoolse opvang, verschilt per kind en situatie. Belangrijker is de focus op een veilige sfeer met een goede structuur en persoonlijke ruimte voor iedereen. We verzamelen alle vragen. Dat is waardevolle input voor het ontwikkelen van beleid, trainingen, inspiratie en andere vormen van ondersteuning.
Pedagogisch plan